Food

Koken_Gentse waterzooi #3

Vandaag neem ik jullie mee in mijn keuken. We gaan vandaag aan de slag om heerlijke Gents waterzooi te maken. Kijk je mee….

Wat heb je nodig:

  • 4 Enkele kipfilets, 4 kippenbouten, 1 ui, 1 bosje wortelen, 2 preiwitten, 2 takjes groene selder, 1L kippenbouillon, 1L room, 1 Eierdooier, 1 Afgestreken eetlepel vloeiende bloem, Boter of olie, peterselie, Tijm, Laurier, peterseliestengels, nootmuskaat, peper, zout.

Hoe maak ik het klaar:

  • Maak de groentje schoon. Snipper de ui fijn.
  • snij de wortelen en de prei in staafjes, de selder in boogje. Snipper de selderblaadjes fijn. Hak een handjesvol peterselieblaadjes.
  • Halveer de kipfilets. Haal het vel van de kippenbouten.
  • Stoof de groenten kort aan in een nootje boter of een likje olie. Zet ze even aan de kant.
  • Breng de kippenbouillon aan de kook. Doe er het kruidentuiltje en de kippenbouten bij. Laat 10 minuten zacht koken onder deksel.Voeg er de stukken kipfilets aan toe. Laat nog 10 minuten sudderen tegen de kook aan.
  • Doe er de groenten bij. Laat 5 minuten zacht koken onder deksel, of tot alle groenten beetgaar zijn.
  • Schep met een schuimspaan de stukke kip en de groenten uit het kookvocht. Neem het kruidentuiltje weg. Laat de kippenbouillon 5 minuten inkoken, of tot er nog ongeveer tweederde overblijft.
  • Breed de bloem in een kopje koud water. Bind de saus met het bloempapje. Laat ze 3 minuten doorkoken.
  • Klop de eirendooier los met de room. Voeg bij de saus, roer voortdurend en laat tot net tegen de kook komen. ( niet meer koken). Kruid op smaak, musskaatnooit peper en zout.
  • Doe kip en groenten weer bij de saus. Laat goed doorwarmen.
  • Werk af met de gehakte selderblaadjes en de peterselie.
  • serveer goed heet met gekookte aardappelen.

9 gedachten over “Koken_Gentse waterzooi #3”

  1. Hoie Heidi Dit gerecht heb ik wel eens gegeten toen ik eens in Gent was. Maar nog nooit zelf gemaakt en dat ga ik dus ook eens proberen met jouw recept. Wilde via YT reageren maar dat heb je verkeerd ingesteld want staat op kids video. Je moet bij instellingen bij allebei de 2e optie doen dan werkt het wel. Dus niet beperken voor 18jr en ouder. En is geen kids video. Maar video zowel hier als daar bekeken en dank voor het delen. Leuk muziekje erbij. Wens je fijne Zondag vast. Gr, Tine

    Geliked door 1 persoon

      1. Kwam even terug ook want kreeg geen melding dat je gereageerd had. Maar ik kom altijd als ik tijd hebt ook terug. En ja had het al gezien op YT. Fijn dat ik je zo kon helpen. Ga daar ook zo reageren. Groetjes, Tine

        Like

      2. Bedankt, sommige films zal je ook enkel maar te zien krijgen op mijn blog. Maar ik kan wel de films als ik kook wel openbaar zetten.

        Like

Plaats een reactie