INTERVIEW Blogger

Ik stelt je voor aan Anne van Dit is Anne blog..

Ik stel je graag voor aan een Blogger die ik zelf al een tijdje volg.  Vandaag laat ik jullie kennis maken met deze geweldige vrouw door paar vragen die zij graag wou beantwoorden.

Stel je zelf eens voor?

  • Hallo, ik ben Anne! Ik ben 41 jaar oud en woon samen met mijn man Jeroen, onze stokoude kat Vossy en twee gezellige kippen Coco en Chanel in een oud huis op de prachtige Veluwe.

Wat doe je in het dagelijks leven?

  • Ik werk vier dagen per week bij Alliance Automotive, een bedrijf in de auto-onderdelenbranche. Als Personal Assistant ondersteun ik de CEO en de andere directieleden. Daarnaast ben ik op de vrijdagen vooral druk met mijn (reis)blog.

Wat is je blogadres? Waar blog je over?

  • Op Dit is Anne blog ik vooral over reizen, met af en toe een uitstapje naar artikelen over wonen, sporten, boeken of andere onderwerpen die mijn interesse hebben. Maar schrijven over reizen is het leukst!

En welk publiek wil je er mee bereiken?

  • Ik schrijf vooral voor actieve reizigers en stedentrippers. De meeste van mijn lezers zijn tussen de 25 en 60 jaar oud, maar natuurlijk zijn reisartikelen voor iedereen handig om te lezen.  

Hoelang ben je al een blogger?

  • Ik ben begonnen in zomer 2015; eerst met de website DitisIerland.nl en twee maanden later met DitisAnne.nl. Alweer bijna negen jaar dus!

Hoe ben je terecht gekomen in het blogger wereld?

  • Toen ik in 2015 in Ierland op vakantie was, en daar andere Nederlanders tegenkwam, merkte ik dat ik best wel veel leuke plekken wist die anderen niet kenden. Dus zo ontstond het idee om dat op papier te zetten en begon ik mijn blog DitisIerland.nl. Maar na twee maanden begon het ook te kriebelen om over andere onderwerpen dan alleen Ierland te schrijven en daarom zette ik mijn blog DitisAnne.nl op. Inmiddels doe ik nagenoeg niets meer met het blog over Ierland en besteed ik al mijn tijd aan DitisAnne.nl.

Waar haal jij inspiratie uit voor je artikelen?

  • Vooral uit reizen, dagtochten en wandelingen die ik maak. Ga ik ergens naartoe, dan kijk ik altijd wel of er iets over te schrijven is. Soms krijg ik ook specifieke aanvragen van opdrachtgevers om over een bepaald onderwerp te schrijven en als dat past bij mijn blog, dan doe ik dat. Zo reis ik eind deze maand voor een opdrachtgever naar Gent om daar over te schrijven.  

Hoeveel tijd besteed je aan het blogger?

  • Dat verschilt heel erg. Als ik het erg druk heb, dan gaat er wat minder tijd naar mijn blog. Over het algemeen probeer ik de vrijdagen vaak wel een beetje vrij te houden om te schrijven, maar daar ben ik ook wel flexibel in. Ook per blog verschilt het hoeveel tijd ik er aan kwijt ben: de ene schrijf ik in een uurtje en aan een andere werk ik zo een paar uur. En naast het schrijven komt er natuurlijk nog veel meer kijken bij het bloggen. Zo besteed ik veel tijd aan fotografie en foto’s bewerken, aan een stukje marketing voor mijn blog, ik stop regelmatig tijd in zoekmachine-optimalisatie zodat mijn blog beter gevonden wordt in bijvoorbeeld Google, in social media gaat tijd zitten en dan nog alle administratie rondom het blog. Dat diverse kost dus veel tijd maar is ook wel heel leuk!

Op welke dagen plaats je?

  • Ik heb geen vaste dagen. Omdat ik vaak op vrijdag schrijf komt er meestal wel rond het weekend een blog online, maar soms zit ik ook zomaar een avond te schrijven en publiceer ik dan een artikel doordeweeks. Mijn streven is om twee keer per week te plaatsen maar dat lukt niet altijd.

Volg je zelf bloggers of helemaal niet en waarom?

  • Ik heb via bepaalde Facebookgroepen vrij veel contact met andere reisbloggers en volg sommigen van hen op social media. Heel actief volgen doe ik niet; de meeste blogs die ik lees vind ik via Google als ik op zoek ben naar informatie over een bepaalde bestemming.

Wie is jouw favoriete blogger? Als je die hebt natuurlijk.

  • Als je die hebt natuurlijk. Omdat ik niet heel actief andere blogs volg, heb ik ook niet echt een favoriet die er uitspringt. Het reisblog Atlas & Boots vind ik erg inspirerend maar eerlijk gezegd kom ik er ook weer niet zo vaak. Goed voornemen om vaker andere blogs te bezoeken in 2024!

Zou je je blog nog veranderen of vind je hem perfect zoals hij is?

  • Ik heb het blog onlangs nog in een nieuw jasje gestoken dus ik ben eigenlijk wel tevreden met hoe het er nu uitziet. Er moeten eigenlijk nog wat kleine aanpassingen gedaan worden, maar daar moet ik tijd voor vrijmaken.  

Op welke artikel ben je het meeste trots?

  • Dat is lastig te zeggen want er zijn veel artikelen waar ik heel tevreden over ben en die ook nog eens uitstekend scoren qua bezoekersaantallen. Er springt er dus niet echt eentje uit. Maar als ik toch moet kiezen: mijn blog over Argentinië en Chili vind ik het mooiste qua foto’s en uitgebreide inhoud en op mijn blog over leuke adresjes in Apeldoorn ben ik misschien wel het meest trots omdat dit artikel elke dag weer tientallen bezoekers trekt.

Hoeveel thema’s heeft je blog ongeveer gehad?

  • Als ik mij niet vergis is dit mijn derde thema.

Waarom heb je uiteindelijk deze gekozen?

  • Ik was een beetje uitgekeken op de vorige en stiekem vind ik het designen van mijn blog het leukst om te doen. Dus nam ik een kijkje op Etsy om te zoeken naar een nieuw thema en deze sprong er voor mij wel uit. Ik vind het fijn dat ik dit thema helemaal naar eigen smaak kan aanpassen en ik houd erg van de mooie grote afbeeldingen op de homepage.

Wat vind je het leukste aan bloggen?

  • Het leuke aan bloggen vind ik de combinatie van schrijven, fotograferen en reizen. Het is superleuk als ik reacties van lezers krijg dat ze zoveel aan mijn tips gehad hebben. En zoals ik schreef, vind ik het opzetten en designen van een blog heel erg leuk maar helaas hoef ik dat niet zo vaak te doen. Of ik zou mijn blog elke week een nieuw uiterlijk moeten geven maar dat lijkt me ook niet zo’n goed idee! 😊

Wat vind je belangrijke eigenschappen die een blogger zou moeten hebben?

  • Tja, ik vind eigenlijk dat iedereen, die wil bloggen, dat kan doen. Het is jouw eigen blog dus als je het op jouw manier doet, doe je het altijd goed. Wil je echt professioneel bloggen en veel bezoekers trekken, dan komt er wel wat meer bij kijken. Zo moet je een fijne en prettige schrijfstijl hebben, je moet kunnen fotograferen (en het liefst ook kunnen fotobewerken), je moet toch wel wat verstand hebben van online marketing, van social media, van netwerken (om contact te onderhouden met opdrachtgevers) en, ook niet onbelangrijk, je moet wel een beetje een neus hebben voor unieke kansen. Zo kun je een blog schrijven over Amsterdam, maar daar is al zóveel over geschreven, dat je niet zo snel gevonden wordt in Google. Dus gaat het erom dat je een unieke invalshoek bedenkt om tóch met een blog over Amsterdam te scoren in de zoekmachines. Kortom, als je je blog wil laten groeien komt er veel meer bij kijken dan alleen kunnen schrijven en een website hebben.   

Wat vind je het allerleukste om te doen?

  • Reizen! Ik houd er enorm van om nieuwe plekken te ontdekken, steden te verkennen, roadtrips uit te stippelen en te zoeken naar toffe bestemmingen. Persreizen (dus een reis die ik maak voor een opdrachtgever, in ruil voor artikelen over de bestemming) zijn ook leuk, want dan maak je vaak kennis met een bestemming waar ik zelf niet altijd voor zou kiezen, maar vaak verrassend mooi is.

Heb je ooit iets stoms meegemaakt door bloggen?

  • Op zich niet, al moet ik zeggen dat ik het wereldje van reisbloggers niet altijd even gezellig vind. Heel veel reisbloggers zijn superleuk en aardig hoor, maar sommigen zijn een tikje venijnig naar ‘concurrenten’ en vinden dat ze negatief over andere bloggers moeten zijn om zelf beter voor de dag te komen. Ik ben daarom ook wel blij dat ik mijn blog als hobby heb en niet alle netwerkevenementen en persreizen af hoef te gaan, want dan zou ik mij daar veel meer aan storen. En nog iets vervelends: als mijn teksten of foto’s ongevraagd door anderen gebruikt of zelfs gekopieerd worden. Ik heb al een paar keer akkefietjes gehad met websites die zomaar een blogartikel van mij kopiëren en op hun site zetten en zelfs met één van de grootste vloggers van Nederland, die ongevraagd een foto van mij in haar vlog gebruikte. Dat zijn vervelende dingen want het is feitelijk diefstal als je andermans foto’s en teksten gebruikt.

Wat zijn je plannen nog voor de toekomst met je blog?

  • Eigenlijk vooral nog verder groeien en nóg meer mooie content maken want dat is erg leuk om te doen!

Wat vind je partner der van dat je blog?

  • Ik denk dat hij er stiekem wel trots op is! En zo af en toe mag hij mee naar leuke evenementen of bezienswaardigheden en hij mocht zelfs een keertje mee op persreis dus denk dat hij het helemaal niet erg vindt!

Studeer of werk je? Zo ja, hoe combineer je dit met je eigen site?

  • Ja, ik werk 32 uur per week naast mijn blog dus dat is soms best pittig. Maar omdat mijn blog maar hobby is, kan ik dat rustig op een iets lager pitje zetten als ik het erg druk heb.

Op welke socia kanaal ben je te vinden?

  • Ik ben vooral actief op Facebook, Instagram en Pinterest. Ik neem mij steeds voor om vaker video’s te maken maar dat zit nu eenmaal niet zo in mijn systeem, dus meestal ben ik alweer thuis als ik bedenk dat ik ook wel een reisvideo had willen maken.

Welke tips heb je voor andere bloggers?

  • Doe je eigen ding en laat je niet te veel imponeren of afschrikken door andere blogs. Je blog is van jou en je mag het dus helemaal doen zoals jij het leuk vindt! En dan nog een praktische tip: zorg dat je ergens (online of op papier) een lijst aanlegt waar je bijna altijd bij kunt en waar je nieuwe ideeën voor blogartikelen kunt opschrijven. Soms schiet er ineens een briljant idee door je hoofd maar ben je het een dag later weer kwijt. Ik heb daarom een speciaal blogboekje én ook nog een online notitieboek waar ik al dat soort ideeën direct opschrijf. Heb ik een keer wat minder inspiratie, dan blader ik de lijst onderwerpen door en dan komt er meestal wel iets op waar ik over kan schrijven.

Hoeveel bezoekers wil je over een jaar?

  • Dat is lastig om te zeggen: ik zie elke maand al duizenden bezoekers op mijn site belanden, maar dat mag natuurlijk altijd meer zijn!

Hoeveel volgers denk je dat je precies over één jaar hebt?

  • Tja, ik hoop natuurlijk dat iedereen, die dit artikel leest, ook een volger wordt van mijn blog! Alle nieuwe artikelen deel ik direct op social media, dus als je mij op Facebook en/of Instagram volgt, dan ben je altijd op de hoogte van wat er allemaal online komt!

Wat ga je nog doen in je verder leven?

  • Ik hoop in de toekomst nog vaker te kunnen reizen want ik heb nog zoveel toffe bestemmingen op de wishlist staan. Maar vooralsnog heb ik een erg leuke baan waar ik nog prima op mijn plek zit dus meer reizen is vooral een plan voor de langere termijn. Nu ben ik vooral dankbaar voor een goede gezondheid, relatie, werk, vrienden en alle andere mooie en goede dingen in het leven die mij gegeven zijn en die niet vanzelfsprekend zijn!

Super bedankt voor de samenwerking, ik wens je nog het allerbeste dat je maar wilt wensen in je leven en vooral veel reizen maken en vooral geniet.

2 gedachten over “Ik stelt je voor aan Anne van Dit is Anne blog..”

Plaats een reactie